یزدفردا "سرویس گزارش:قائم مقام وزیر ارشاد در امور قرآنی بااشاره به نقش مهم مکتب خانه های سنتی در ترویج فرهنگ قرآنی گفت:وزارت ارشاددر دور جدید حمایتهای خود به مکتب خانه های سنتی توجه ویژه ای دارد.

حجه الاسلام والمسلمین حمید محمدی در مراسم تجلیل ازبرگزیدگان اولین جشنواره ملی صنایع دستی با مضامین قرآنی در یزد بابیان این مطلب افزود:به همین منظور درصد احیاء مکتب خانه های سنتی هستیم.

وی در ادامه به برگزاری جشنواره های 22گانه منظومه آیات اشاره کرد وگفت:در سالجاری اوج فعالیت هنرهای قرآنی را شاهد بودیم.

وی ادامه داد:از این تعداد10جشنواره به صورت ملی و 12جشنواره به صورت ملی برپاشد.

محمدی گفت:در این 22جشنواره بالغ بر100هزار آثار هنری به دبیرخانه های جشنواره ارسال شدکه می توان گفت برخلاف سالهای قبل که چنین جشنواره هایی برگزار نمی شد بی نظیر بود.

قائم مقام وزیر ارشاد در امور قرآنی اضافه کرد:همچنین در این جشنواره ها 80هزار هنرمند آثار خود را ارسال نمودند.

وي با تأكيد بر اينكه يكي از بهترين راهها براي جلوگيري از اهداف شوم دشمنان در تهديد نرم فرهنگي ،تمسك به قرآن و ايات نوراني كلام وحي است، اظهار داشت: اگر فعاليت هاي مختلف قرآني با ابزارهاي هنري عرضه گردد، بهتر و زودتر به اهداف متعالي خود مي رسند و اين بايد با جديت در دستور كار همه متوليان بخش قرآني كشور قرار گيرد .

قائم مقام قرآني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي افزود: اين جاي تاسف است كه با وجود گذشت 32سال از عمر پربركت انقلاب مقدس اسلامي ،بايد ادعا كنيم در اين عرصه هنور حق مطلب را خوب ادا نكرده ايم .

محمدي تصريح كرد: در نظامي كه متكي بر دين ، عدالت و حق است ، بايد بيش از اين به هنرهاي مختلف با مضامين قرآني توجه صورت گيرد.

وي با اشاره به اينكه بدون شك تنها سند ماندگار و نسخه شفا بخش بشريت در عصر كنوني همين قرآن كريم است كه همه بشر را به سعادت حقيقي رهنمون مي شود ،افزود: يكي از برنامه هاي همه مراكز قرآني بايد اين باشد كه ضمن استفاده از روش هاي سنتي از روش هاي نوين روز هم براي براي بيان مفاهيم و ماندگاري و اثر گذاري آن بيشتر استفاده كنند.

استاندار يزد هم در اين مراسم به نقش آميختگي مضامين قرآني با هنرهاي مختلف اشاره و آن را موجب ماندگاري و اثر گذاري بيشتر آن عنوان كرد.

محمدرضا فلاح زاده افزود: قرآن بايد در عمل در متن زندگي همه مردم گسترش يابد و با اخلاص به دستورات انسان ساز آن توجه عملي صورت گيرد .

وي خاطرنشان كرد: پس از گذشت قرن ها از نزول آيات وحي ، اين كتاب آسماني همجنان در متن و بتن زندگي مردم در جامعه اسلامي قرار دارد.

در ادامه ،نماینده یزد وصدوق در مجلس شورای اسلامی گفت:نهضت ،جوشش وبالندگی هنرهای قرآنی باید سراسر کشور را فرا بگیرد.

علی اکبر اولیاء تاکید کردکه همه ما موظفیم که در حمایت وفعالیت هنرهای قرآنی توجه ویژه ای را داشته باشیم.

نماينده مردم يزد و صدوق در مجلس شوراي اسلامي به استفاده از ظرفيت هاي هنري براي ماندگاري مضامين قرآني تاكيد كرد.

اوليا افزود: تعامل بين عرصه هاي هنري و فعاليت هاي قراآي بايد توسط همه نهادهاي فرهنگي و متوليان امور قرآني جدي گرفته شود .

مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان يزد هم با اشاره به برگزاري اين جشنواره به ميزباني يزد اظهار داشت: 350اثر در رشته هاي قلم زني ،معرق ،مشبك ،سفال و تابلو فرش با مضامين قرآني به جشنواره ارسال شده است.

محمود عاليشوندي افزود: از اين تعداد آثار ، 176 اثر هنري به نمايشگاه راه يافت كه اين آثار از هنرمندان همه استان هاي كشور است .

وي برگزاري اين جشنواره را موحب رشد و تعالي فعاليت هاي هنري در عرصه فعاليت هاي قرآني عنوان و از همه كساني كه اين اداره كل را در امر بر گزاري اين رويداد ديني و ارزشي كمك كرده اند قدرداني كرد.

همچنین با حضورقائم مقام وزیرارشاد در امور قرآنی،استاندار یزد،نماینده یزد وصدوق،معاون استاندارومدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی استان یزد ازبرگزیدگان اولین جشنواره ملی صنایع دستی با مضامین قرآنی تجلیل بعمل آمد.

بنابراین گزارش،در بخش مشبک فلز،بابک خویی،سیدمحراب دامادی وروح الله جولایی به ترتیب رتبه اول تا سوم را کسب نمودند.

دربخش قلمزنی روی فلز،حسین جعفری،زهرارحیمی ومحمدکرمی رتبه اول تا سوم رادر این بخش بدست آوردند.

دربخش هنرهای مرتبط با چوب رتبه اول را عباس جلالی کیا بدست آورد و زهرا مظفری وحامد طاهری به ترتیب دوم تا سوم شدند.

دررشته مشبک-منبت،نیز سمانه شمس،سعید نجم آرا ومریم امین الرعایارتبه اول تاسوم وهمچنین دررشته معرق-منبت-نازک کاری ،تقدیرویژه هیات داوران از زهرا شاه طوسی شایسته رتبه اول اعلام گردید.

دررشته معرق چوب،نفراول به صورت مشترک به جوادعبادی وام النبین احمدیان تعلق گرفت ومسلم زارع و کبری مهدوی به ترتیب دوم وسوم شدند.

همچنین به پیشنهاد هیات داوران سهیلاسلامی،علیرضا تاریخی،طاهره عسگری وطوبی قاسمی شایسته تقدیر اعلام شدند.

دربخش فرش حمیده مهرافزا وعلی پورطالبی بعنوان تقدیر این بخش معرفی گردیدند.

وبالاخره در بخش سفال،فرشته غنوی سید محمد میرشفیعی وحجت الله احمدی شایسته تقدیرشدند.

تجلیل وِیژه ازاستاد محمدرضا شایق مفسر قرآن در استان یزداز دیگر برنامه های این مراسم تجلیل بود.

اما درادامه سفرقائم مقام وزیرارشاد در امور قرآنی به یزد،اودر جمع خبرنگاران گفت:امسال نهضت هنرهای قرآنی در قالب 22جشنواره ملی وبین المللی در کشور کلید خورد.

محمدی بااشاره به اینکه، این جشنواره های فرهنگی وهنری سال آینده از لحاظ کمی وکیفی رشد خواهد داشت،تصریح کرد:شناسایی هنرمندان قرآنی از مهمترین اهداف برگزاری جشنواره ها بود.

وی افزود:با توجه به استقبال وعملکرد خوب دست اندرکاران برگزاری جشنواره ملی صنایع دستی با مضامین قرآنی در یزد مقرر شد این جشنواره به صورت دوسالانه و بین المللی در این استان برگزار گردد.

قائم مقام وزیرارشاددر ادامه به مجوز 550موسسه قرآنی از سوی مرکر توسعه وترویج فعالیتهای قرآنی وزارت ارشاد اشاره کرد وگفت:حمایتهای این مرکز در سال آینده رشد چشمگیری به خود می گیرد.

محمدی همچنین از را ه اندازی میادین قرآنی در سطح کشور خبردادو اظهارداشت:300میدان قرآنی که در کنار آن مراکز ومحصولات فرهنگی با موضوع قرآن ارائه می شود در کشور راه اندازی خواهد شد.

وی سهم یزد را 30میدان قرانی اعلام کردوگفت:با راه اندازی این میادین قرآنی شاهد ترویج چشمگیر فرهنگ قرآنی خواهیم بود.

وي گفـت: طي 32 سال گذشته كه فيلم هاي و سريال هاي مختلف ساخته شده پربينده ترين و پر فروش ترين فيلم هاي قرآني بوده است.

قائم مقام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در امور قرآني اضافه كرد: مي توانيم بيش از 300فيلم و سرمايه با محتوا و مضامين قرآني داشته باشيم در حاليكه هم اينك 10 فيلم و ريال ساخته ايم.

وي به فيلم يوسف پيامبر و ملك سلميان اشاره كرد و گفت: فيلم يوسف پيامبر به دليل محتواي قرآني كه در خاورميانه نمايش گذاشته مي شود سطح معنويت را در اين منطقه ارتقاء بخشيده و الگوي سازي كرده است.

وي از توليد فيلم موسي پيامبر خبر داد و گفت: اين فيلم در دست اماده شدن است.

وي قرآن را داراي فرهنگ غني و محتواي غني توصيف كرد كه آنطور كه بايد و شايد از آن بهره نبرده ايم و از آن غفلت نموده ايم.

قائم مقام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در امور قرآني افزود: تاكنون به روش سنتي در ترويج فرهنگ ديني و قرآني استفاده كرده ايم و از فناوري نوين در آموزه هاي آن استفاده نكرده ايم .

وي توجه به هنرهاي نمايشي در ترويج فرهنگ قرآني را يادآور شد و با اشاره به وجود شبكه هاي ماهواري اي و جنگ رسانه اي دشمنان گفت: امروز بايد بيشتر تلاش نماييم تا فرهنگ قراني در جامعه گسترش يابد.

معاون سياسي امنيتي استاندار يزد هم گفت: رويكرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي آينده درخشان را در حوزه فعاليت هاي فرهنگي به خصوص قرآن نويد مي دهد.

' غلامحسين دشتي ' هم در اين نشست خبري افزود: ترويج فرهنگ قرآن و فعاليت در اين زمينه در دولت نهم و دهم چشمگير و برجسته است.

وي آموختن قرآني و ترويج آن را مهمترين علم است دانست و گفت: آنهايي كه در اين راستا خدمت مي كنند مهمترين كار را انجام مي دهند.

وي نقش رسانه ها را در ترويج فرهنگ قرآني را يادآور شد و گفت: خبرنگاران نقش مهمي در اصلاح فرهنگ جامعه دارند و مي توانند در زمينه امر به معروف و نهي از منكر به خوبي ايفاي نقش كنند.

وي سوابق فرهنگي و قرآني استان يزد را يادآور شد و گفت: در گذشته صدها مكتب خانه در اين استان وجود داشت كه شاكله اصلي فرهنگ مردم اين استان همين مكتب خانه ها تشكيل مي دهد.

وي با بيان اينكه پاك ترين افراد در اين بخش فعال بوده اند تصريح كرد: مكتب خانه ها در زندگي مردم اين خطه بروز و ظهور داشت و امروز در قالب تشكيل هاي نوين به صورت دولتي، خصوصي و مردمي فعاليت مي كند و صاحب تجربيات زيادي نيز مي باشد.

معاون استاندار يزد بر گسترش فعاليت هاي قرآني در جامعه تاكيد كرد و اظهاراميدواري نمود: استان يزد در آينده به قطب فرهنگ قرآني كشور تبديل شود.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا